Sidor

fredag 3 april 2015

Sy osynliga stygn

Någonting som jag som skräddare ofta får höra av släkt, vänner och kunder är kommentarer hur sjutton jag kan sy för hand utan att stygnen syns. Som allting annat här i livet handlar det om att öva, öva, öva men alla kan lära sig att sy små, nätta, i det närmaste osynliga stygn för hand. Om du är en eller två generationer äldre än vad jag är så är det mycket möjligt att du redan vet hur du ska göra, men för mig och för många andra i samma ålder så är det här någonting som vi aldrig lärde oss på syslöjden. (Fick jag egentligen lära mig någonting av värde under de skoltimmarna...?)

Det finns många olika varianter av stygn för handsömnad; prickstygn, efterstygn, tråckelstygn, märkstick, smygsöm, krejning, handkastning och stofferstygn och många flera. Alla olika varianter sys på olika sätt och passar olika bra, olika gånger.
En av mina favoriter som är både hållbar, snabb att sy och är i det närmaste osynlig, är stofferstygn. Stofferstygnen använder man främst när man ska sy ihop två olika tyger och den ena är vikt ovanpå den andra. Ett bra exempel är när man syr fast foder på en jacka eller klänning och man viker foderkanten för sy fast det i yttertyget.

Här håller jag på att stoffera ihop skärpet till min gröna femtiotalsklänning.

Det viktigaste när man handsyr, är att man har en riktigt bra nål. Tyvärr är det nästintill hopplöst att hitta en bra nål i de vanliga syaffärerna som inte ser ut som en stoppnål. 
Ju högre siffra det står på paketet, desto tunnare är nålen. För normal handsömnad i normaltjocka tyger rekommenderar jag nål nr 10 och med en vass spets. Har du svårt att trä nålen kan det vara en idé att välja en nål med guldöga, vars öga är något större. 
Nr 9 kan passa till tjockare och grövre tyger medan nr 12 är riktigt liten och vass och passar till finare festtyger.

Så här gör du:
När du stofferar vänder du tygerna så att du får det ovanpåliggande tyget närmast dig själv och du syr från höger till vänster.

Stick ner nålen precis intill vikkanten fast på det underliggande tyget.
Skjut nålen genom det underliggande tyget och kom sedan upp med nålen precis i kanten på det överliggande tyget, cirka 0,5 centimeter längre åt vänster.
Stick ner nålen på samma ställe, fast i det underliggande tyget.
Fortsätt så tills du har sytt hela sträckan.
(Se Bild)

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Det har varit ganska mycket tjat om att vi ska ha en vit jul. En vit jul som inte menas snö utan alkoholfri jul. Å det tycker jag självklart är bra. Men det är inte heller något som jag upplever som ett problem i min familj. Vi nöjer oss lika väl med julmust som något annat. Även om jag gärna dricker lite vin eller en snaps till sillen. Shit jag tycker jag framstår som en alkoholist hur jag än formulerar mig. Men alla som känner mig vet att så inte är fallet.

    Något som jag upplever som ett större problem är mobiltelefonen. Den däremot tycker jag är en grej som INTE hör hemma på julafton!!!! Julafton ska firas med närvaro!!! Därför kommer jag att checka ut från cybervärlden kl 15.00 när Kalle Anka börjar och låta min mobil sova fram tills att julafton är över!!!

    Jag ska fira julen med mina nära och kära!!!

    Vem är med mig på detta???

    Min bloggadress: http://hemmamammafru.bloggplatsen.se

    SvaraRadera