Sidor

måndag 26 september 2011

Prästkollektionen

I fredags visade jag upp min nya mini-kollektion för präster, bestående av två plagg.... :) Fick mycket positiv respons och det är ju alltid roligt!

Varje plagg finns i tre olika storlekar och tre olika färger och går att beställas från min hemsida inom kort.

Prästklänning i ulldrapé samt någon procent elastan. Finns i blå, mörkbrun och ljusgrå.

Mönstret är mitt egna och jag höll på att bli galen innan jag fick någon ordning på det. Jag gjorde tre provplagg innan jag insåg att grundmönstret som jag hade utgått ifrån hade väldigt konstiga mått. Så då var det bara att köpa nya livmallar och börja om från början.
Jag har i princip tagit ett grundliv och vridit om bystinprovnigen så att lite av den löper från halsringingen och resten snett upp från sidsömmen vid höften. Syns inte jättebra på bilden tyvärr. Ärmen är en vanlig slät ärmkulle med resår i ärmslut.



Prästskjorta i 100% bomull. Finns i svart, vit och duvblå. Fritt val av färg på knappar och band.

Det här mönster gick mycket lättare, men då hade jag de bra grundmönstren från början. Den här skjortan har inga inprovningar, utan är lite "loose-fit". Knäppsprund med lite större knappar fram och 3/4-ärm med bandkantad fåll.

Ett tips när man gör såna här blusar med vikning mitt fram är att ställa ut mitt-fram linjen.
Lägg en lång linjal längs med mitt-fram linjen mellan midja och halsringningen. Mät ut 0,5 cm i midjan och dra en ny linje från den oförändrade halsen, till 0,5-punkten. Detta blir en lite utställd mitt-fram vikning och på så vis får man lite extra tyg över magen. Kan även vara bra på att använda på barntröjor.

Tyvärr är jag verkligen helkass på att ta kort, och plaggen passade inte perfekt på dockan men ni får stå ut ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar