Sidor

tisdag 7 juni 2011

En bärsjal och en vändsöm

Puh! Det var alldelens för länge sedan jag skrev någonting i bloggen och det beror på de cirka 130 stycken solhattar som jag har sytt. Nej, ännu har jag inte tröttnat på dem även om de äter upp min fritid. Och ja, jag kan definitivt rekommendera andra att göra samma sak, men kanske inte om man är mammaledig...

Jag tog faktiskt "ledigt" en kväll från solhattarna och vet ni vad jag gjorde istället? Jag sydde! Är man insnöad så är man... Den här gången sydde jag en bärsjal till mig och  lilla T efter att jag fått inspiration av en annan mamma som sydde sina egna bärsjalar.


Så här gjorde jag:
Jag köpte 2,5 meter bomullscrepe med lite elastan i. Just det här tyget hittade jag i rea-hörnan på Ohlssons tyger.
Jag delade sedan tyget på längden och sydde ihop delarna med en vändsöm så att hela sjalen blev totalt 5 meter lång. Därefter bestämde jag mig för sy runt kanterna med en bred rullfåll (skärbredd 3) på overlocken. Jag hoppas att kanten håller, men det finns en viss risk att kanterna hade töjt sig om jag hade fållat dem på vanligt vis eftersom det är en crepe.

Nu då?
Nu är det bara till att lära sig knyta den ordentligt, och sen vill jag även kunna bära lilla T på ryggen.
Dessutom har jag tagit kort till en beskrivning hur man syr just en vändsöm, men den kommer senare, för nu måste även lilla jag sova...

1 kommentar:

  1. Precis så gjorde jag med min sjal: http://hawkandweasel.blogspot.com/2010/07/barsjal-av-trika.html
    Den var helt perfekt när man lärt sig knyta den (vilket tog två gånger ungefär.) Mysigt att bära så och dottern somnade alltid efter en minut och sov i flera timmar. Man hann gå en promenad, sy lite, diska och dammsuga innan hon vaknade :)

    SvaraRadera