Sidor

tisdag 20 december 2011

Klövertunika till mor

Egentligen tycker jag inte så mycket om singeljersey eftersom det är lite för sladdrigt, men när det Ohlssons tyger fick in det här tyget kunde jag inte låta bli.
Det är ett originaltryck från Borås väverier som nu har återuppstått som både vävd bomull och trikå och finns i en mängd olika färgkombinationer. Jag köpte röd samt grön med vita klöver.
Från början hade jag tänkt sy någonting till lilla T, men ångrade mig och sydde istället den här tunikan till mig själv :)

 

När jag var klar insåg jag att det såg ut som ett nattlinne... Sen kom jag på andra tankar och när jag hade den idag med stora smycken och tjocka strumpbyxor så kände jag mig riktigt chic :)


Dagens tips:
Jag brukar stadga upp axelsömmarna när jag syr vuxenplagg i trikå och det kan man göra genom att antingen stryka på en remsa av tunt mellanlägg eller sy in ett stadigare band i overlocksömmen.
Min overlock har en bandledare på pressarfoten som gör att jag enkelt kan mata in band för detta ändamål. Tidigare har jag använt trikåband/stadband från Stof o Stil men jag tycker de är lite väl kraftiga så jag testade att klippa isär ett helt vanligt bomullsband på längden, och det funkade superbra. Dessutom kunde jag nu välja en färg på bandet som matchade plagget!
Tyvärr blir det här också ganska kraftigt, men i fortsättningen ska jag göra så här när jag syr till exempel sweatshirt-tyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar