Sidor

torsdag 1 december 2011

Liten presskola, del 2

Jag håller på för fullt med att måttsy en kjol och en kaftan till en blivande präst och har tagit lite bilder under arbetets gång för att kunna använda i bloggen.

Igår fållade jag både kaftan och kjol och här kommer en liten bildserie på hur jag gick till väga:

Tyget jag syr i är vävt i 100% ull och det betyder att tyget går att forma om med hjälp av vatten och värme.
På bilden ser du den uppvikta fållen och en del av plagget. Jag har inte overlockat eller sicksackat kanten än och fållen är ojämn på sina ställen.

Jag har tråcklat (sytt för hand med långa stygn) upp vikkanten med bomullstråd som tål den höga värmen. Det gör jag för att fållen inte ska kunna röra sig under arbetets gång. Den övre tråckeltråden är inte alltid nödvändig att sy, men i detta fallet har jag gjort det eftersom fållen var så pass lång och hade så mycket extra vidd som jag behövde pressa in. Genom att tråckla med riktigt långa stygn, kan jag lättare fördela vidden.

Jag föredrar att pressa med vatten och varmt strykjärn istället för att använda ånga, men det går lika bra att göra det. På bilden har jag strykt på vatten över fållen och det är det som blänker på fotot.


Här pressar jag in den extra vidden i fållen genom att stryka nedifrån vikkanten och upp mot övre delen av fållen. Det är lättast om du använder bredsidan av strykjärnet.

Här är den extra vidden inpressad. Det är lite vidd kvar i överkant, men det kommer jag att klippa bort så att fållen blir jämnt fyra centimeter runt om. Därefter overlockar jag fållen och sen trär jag upp den för hand eller syr upp den på maskin.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar