Sidor

tisdag 23 oktober 2012

Utrustad för vintern

Snart är det dags för vinter och snö igen... Helt sjukt vad snabbt det har gått! Längst ner på den här sidvyn finns ju fortfarande inlägg över sommarkläder!
Jag älskar vintern, men som så många andra så tycker jag att vintern är alldelens för lång i förhållande till sommaren. Men snart är den här på allvar och då gäller det att vara förberedd med ordentliga vinterkläder så att man själv och barnen inte fryser så fort man sticker näsan utanför dörren.


 
En rånarluva/balaclava sydd i varm och skön ullbouclé av 100% ull, köpt förra året på Ohlssons tyger. Efter en beställning på en likadan, försvann det sista av detta tyg från mitt tygförråd :( 
Jag bara älskar den här kvalitéen! Lyckligtvis har jag bitar kvar av några andra färger :)

Luvan är helfodrad med bomullsjersey från Stoff och Stil och där har jag även köpt symärket.
Mönstret är en sammanblandning av taget och eget kan man säga. Passar barn från två år men dockan den sitter på är motsvarande 6 månader, därför ser den så stor ut.



Jag hade bestämt mig för att köpa en fusk-Olle. Men sen var jag ute och tittade i affärerna och som vanligt slutade det med att jag i allafall sydde en egen.

Det här mönstret är mitt eget och tyget är en liten överbliven fleecestuv från en halvfärdig fleecejacka som jag håller på att sy till lilla T. Tyget är köpt på Stoff och Stil.


Dagens tips:
När du fodrar av ett plagg, eller i det här fallet en mössa, där tygerna har olika egenskaper eller väger olika mycket, är det svårt att på förhand beräkna hur mycket extra (eller mindre) foder som behövs. Därför kan det vara bra att klippa fodret mycket längre och eventuellt bredare än yttertyget och sen prova fram hur mycket extra fodertyg som går åt. Låt plagget hänga lodrätt i den utsräckning det går.
Låter det krångligt? Ska se om jag kan ta kort och fixa en bättre beskrivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar