Sidor

söndag 13 februari 2011

Och så lite brudklänning...

Jag skrev ju i ett inlägg lite längre ner att jag alltid brukar konstruera mina egna mönster från scratch. Den gången ljög jag lite grann... När vi kollade på tyg så hittade min väninna ett mönster som hon blev förtjust i och så köpte vi det. Ett vintage-mönster från 1958. Efter en snabb titt på det hemma insåg jag att mönstret var jättemärkligt och gjorde raskt om livdelen. Efter lite övervägande har jag nu även gjort om mönstret på brudklänningens kjol från en fyra-vådig till en vanlig sjuvådig, så då sydde jag upp en ny toilé.


Vad brukar man säga om genvägar...?  Nu kommer jag nog aldrig försöka mig på ett köpt mönster igen "för att det ska gå lite smidigare".
Provning blir det nu i veckan och jag hoppas att min vän blir nöjd! :)

Dagens tips handlar om att pressa på mellanlägg, eller vliseline som vissa säger. (Vliseline är ett märke som gör mellanlägg.) Använd hushållspapper mellan tyg och strykbräda samt mellan tyg och strykjärn, så slipper du klister på både strykbrädan och strykjärnet! Om det skulle komma smuts på strykjärnet i allafall så kan du lätt göra rent det genom att sätta i kontakten, värma upp det och sedan ta ut sladden ur väggen och putsa sulan med luddrande stålull (Svinto) innan du sköljer av det med kallt vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar