Sidor

tisdag 22 februari 2011

Syfestivalen

I helgen som var, var det syfestivalen på Älvsjömässan i Stockholm. Jag var såklart där tillsammans med lilla T och min mamma som också älskar att sy och sticka. Mässan var mindre än vad den brukar vara, men den var tillräckligt stor för mig som var där med en åttamånaders i barnvagn :)
Jag passade på att handla lite tråd, skärblad och tyg och fick tag på den sista biten av JNY designs gul/orange molntyg! Jag hade bestämt mig för att sy en tröja till mig själv i det tyget och när jag skulle beställa det fanns det inte kvar. Så typiskt! Men nu har jag en bit i allafall! :)

Min syster som inte var med på mässan, ville att vi skulle köpa en bit av JNY designs tyg vilda djur. Jag har inte tyckt om det tidigare, men nu slutade det med att jag snodde en bit av hennes tyg för att sy en dräggelsjal till lilla T som odlar tänder för fullt.


Tyget är alltså vilda djur från JNY design, baksidan är en gul velour inhandlad på Ohlssons Tyger och tryckknapparna är fastsatta med min nya KAM press.


Dagens tips handlar om tillskärning, dvs när man klipper tygerna.

Själv så har jag nästan helt slutat med att klippa ut tygdelarna med sax. Istället skär jag till dem med en rullkniv. Rullknivar och underlägg/skärmatta finns i olika storlekar och prisklasser men om man bara skär till barnkläder så räcker det med en liten matta på cirka 60*80 cm. En sån kan man få för ungefär 150 kr och är en mycket bra investering.

Du lägger tyget på skärmattan och så nålar du dit alternativt lägger en tyngd på mönsterdelen så att den ligger stilla. Och sen är det bara fram med kniven!
Om du vill göra det ännu enklare för dig så skaffar du även en linjal med tvärmarkeringar så slipper du även markera ut sömsmånen. Annars rekommenderar jag en pfiffikus (se mer i tidigare inlägg) och ett krithjul för exakta markeringar.
En rullkniv är också helt suverän att skära till mellanlägg och foder med!

1 kommentar:

  1. Min skärmatta packades upp imorse o ska invigas ikväll! Ska bli spännande att se hur det fungerar, särskilt efter alla lovord du gett den.

    SvaraRadera