Sidor

lördag 23 juli 2011

Beställning på molntröjor

Tidigare i våras sydde jag en t-shirt till mig själv i JNYs härliga orange-gula molntyg. Den blev ganska populär och jag har fått mängder av komplimanger när jag har burit den.
Det är lite konstigt, men jag får alltid som mest positiva kommentarer om mina egna kläder när de är sydda i "barntyger". Men det är ju trevligt, speciellt som jag älskar vuxenkläder som är sydda av barntyger! Vuxenkläder är ofta så färglösa, trista och personlighetslösa men våra barn klär vi i glada, färgstarka och härliga plagg. Är det inte lite konstigt? Mer färg åt folket! :)

I allafall fick jag två beställningar på molntröjan från två personer, under samma dag och allt och igår så sydde jag dem båda två. Så här blev resultatet:






Den gula uppe till vänster är min egen och de andra två är beställningarna. Gul, röd och grön interlocktrikå med moln samt svart interlock från JNY design. Röda och blå KAM-tryckknappar.


Det här var också andra gången jag sydde med min moddade snedslåvikare till min coverpro :)  Jag har tyckt, liksom många andra, att det blir lite väl tjockt att snedslåvikaren till Janomes coverpro viker tyget fyra gånger runt kanten. Efter att ha letat runt bland sybloggare hittade jag tillslut en som hade moddat (gjort om) sin vikare. Så jag testade en kväll och det funkade jättebra!

Så här gjorde jag:  Jag klippte till en bit kartong, 8 mm bred, och petade in i den nedre delen av vikaren för att hindra tyget att föras in i den nedre delen av vikaren. Sen experimenterade jag lite med bredden på snedslån och kom fram till att en 33 mm bred tygremsa fungerade bäst. Efter det var det bara att justera över- och underdelen på vikaren så att undertråden täckte råkanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar