Sidor

torsdag 14 juli 2011

Fiffiga prylar i syrummet

Ja, så har den även nått oss. Vattkoppsepedemin. Lilla T ser nu även hon ut som en liten prickekorv och från att ha varit glad och pigg tidigare dagar så har hon varit väldigt nere idag. Men sen har hon fått massor av fler koppor idag än vad hon hade igår och i förrgår. Lilla gumman.

Idag blir det ingen bild på vad jag har sytt senaste tiden, även om jag faktiskt har hunnit sy massor! Dels en hel hög med solhattar såklart, men även kläder till lilla T och till mig själv. Till mig har det blivit en blus, en t-shirt och så har jag även börjat sy på en klänning :)  Bilder kommer senare.

Har gjort om lite i syrummet och funderat lite över vilka fiffiga prylar som jag inte klarar mig utan när jag syr. Här är min lista:

  • Stadigt mönsterpapper.
    Jag tål inte de billiga mönsterpapprena a´la smörpapper som går sönder bara man tittar på dem. Det är värt att lägga ner en extra slant på lite tjockare papper.
  • Linjal med tvärmarkeringar och med markering för en 90 graders vinkel. Toppen både när man ritar egna mönster, ritar av köpta mönster eller när man ska klippa/skära till tyg.
  • En pfiffikus. Underbart mätinstrument som förenklar markering av sömsmånen innan tillklippning.
  • En rejäl skräddarkrita (vit) och ett krithjul.Skräddarkritan använder jag när jag syr i vävda tyger och krithjulet när jag ska skära till superexakta sömsmåner i tyger som inte är så känsliga, till exempel trikå. Kom ihåg att bara använda vit krita! Röd och blå krita kan lämna avtryck på tygerna som aldrig går bort.
  • Skärmatta och rullkniv.Fantastiska uppfinningar! Går att få tag på billigt och riktigt dyrt. Jag har inte märkt någon kvalitétsskillnad.
  • Bra saxar.Två tycker jag behövs. En med långa blad och en med korta för till exempel trådar.
  • Fingerborg. Det tar lite tid att vänja sig vid den, men när du väl gjort det inser du att du inte kan vara utan den! Skonar nerverna i fingertopparna och det är inte fy skam om du syr mycket för hand och vill bibehålla känseln.
Sen finns det ju en mängd andra saker och prylar som underlättar arbetet och gör sömnaden roligare. Vad klarar du dig inte utan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar