Sidor

torsdag 28 juli 2011

Blusen till mig själv

Ja, här är den. Blusen som jag har sytt alldelens till mig själv och som jag bloggade om den 14 juli i år :)
 



Inte så mycket att säga om det. Väldigt kul är det iallafall att sy till sig själv! 
Mönstret är faktiskt ett gammalt Stil-mönster som jag nästan har följt till punkt och pricka. 
Ståkrage, liten puffärm med resår i nederkant och ett urtag fram som är bandkantat med samma tyg. Knappen knäpps vid kragen med en handsydd träns.

Tyget är en tunn bomull från Ohlssons tyger som även finns i turkos samt orange färgställning. Jag har shoppat den turkosa till en klänning, så den kanske visas i bloggen senare i sommar.
Spetsen och pärlemoknappen är arvegods efter min gammelmormor, som även hon hade egen ateljé!


Visste du att du enkelt kan göra egna snedslåar/kantband? 
Klipp eller skär till en remsa 45 grader ut från stadkanten på det tyg som du vill använda. Remsan bör vara fyra gånger så bred som du vill att den färdiga kanten på plagget ska vara + någon millimeter extra.
Pressa/stryk remsan på mitten. Vik sedan in ytterkanterna mot mitten och pressa/stryk återigen. 
Alternativet är att använda sig av en snedslåvikare som viker tyget åt dig, de finns bland annat att köpa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar