Sidor

fredag 28 oktober 2011

Sy en dold knäppning i axeln

Jag har tidigare bloggat om velourklänningen som jag sydde till lilla T  i augusti. Det tog inte lång tid innan jag hade en beställning på den, fast i en mindre storlek.
När jag höll på som bäst att gradera ner mönstret, slog det mig att nyfödda ofta avskyr trånga halsrigningar och att  de dessutom har ganska stort huvud i jämförelse med resten av kroppen. Alltså behövdes det någon form av knäppning, men jag ville ju samtidigt inte ändra utseendet på klänningen.
Efter lite funderande gjorde jag så här:

Jag lade till tre centimeter extra på den vänstra axeln, på både fram- och bakstycket. Det extra tyget vek jag in på bakaxeln och därefter bandkantade jag halsringningen. (Det svarta på framaxeln är mellanlägg, som jag sedan insåg att man faktiskt inte behöver pressa på.)

Efter att du har bandkantat båda ärmhålen, är det dags att slå i tryckknapparna. Slå i dem igenom det dubbla tyget på bakaxeln, helt som vanligt. På framaxeln slår du istället i dem från motsatt håll.

Vik sedan ner det extra tyget på framaxeln och så fast det med en stickning. Jag syr några gånger fram och tillbaka endast över bandkantningen så syns sömmen inte så mycket.

Nu har du fått en dold knäppning på axeln!

Velouren är köpt på Ohlssons Tyger, den svarta interlocken från JNY Design, de svarta tryckknapparna är inhandlade på Stof o Stil och namnlapparna är beställda från Mina namnband.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar