Sidor

tisdag 24 juli 2012

Snurrkjolar

Jag har haft lite dåligt samvete över att lilla T inte har haft några sommarkläder. När de andra barnen på dagis leker i shorts, har hon fortfarande haft sina manchesterbyxor på sig. Men en kväll för inte så länge sedan satte jag mig ner och sydde en  helcirkelkjol, vilket gick på ungefär 0.2 sekunder, och eftersom lilla T fullkomligt äääälskade den blev det ännu en till kvällen därpå.


Det rosa tyget med frukter på samt muddväven kommer från Stoff och Stil och flodhästarna är köpta hos Ohlssons tyger.


Dagens tips: Jag älskar att sy rullfåll på overlocken. Det går snabbt och blir snyggt på sådana här typer av plagg som har väldigt mycket vidd i fållen. Att försöka vika upp och fålla på vanligt vis, är dömt att misslyckas och det blir knöligt och fult. Vill man inte ha en overlockkant nederst kan man istället sy en smal "vanlig" overlocksöm och fålla upp den med en stickning. På så sätt får du enkelt en smidig fåll på cirka tre-fyra millimeter.

1 kommentar:

  1. Åh så fina, man blir så inspirerad. Undrade varför jag kunde så rullfåll på min maskin och när jag skulle använda det, men nu vet jag.

    SvaraRadera