Sidor

onsdag 31 juli 2013

Jubileum och knäck ett ärmhål

Ojdå, jag missade att mitt förra inlägg var mitt 100:e! Trumpeter och fanfarer!
Jag hade ju tänkt att jag skulle ha någon slags utlottning i samband med det inlägget, men det glömde jag helt bort...
Så, vad ska jag ha för slags utlottning så här i efterhand? Kanske en utlottning av valfri mössa bland de som lämnar en kommentar i förra inlägget? Hjälp mig med lite förslag!


Jag satt iallafall och gick igenom min bildmapp med bloggbilder och insåg att jag hade några obloggade bilder som jag har tagit inför diverse sömnadsbeskrivningar och här kommer den första - hur man "knäcker" ett ärmhål.

Inom skrädderi brukar man säga att man "knäcker" ett ärmhål efter man har sytt i ärmen. Generellt sett brukar man bara göra det i något tjockare, vävda tyger som används i tjockare jackor och dyligt, men emellanåt behöver man även göra det i tunnare plagg också. Genom att knäcka ärmhålet får du ett smidigare ärmhål och en sömsmån som inte ligger och skaver i ärmhålan.

  • Börja med att sy i ärmen i plagget. Det spelar ingen roll om det är en traditionell ärmisättning eller en raglanärm. 
  • Klipp ner ärmhålets sömsmån till 1 cm. Sicksacka eller overlocka sömsmånen om du inte ska fodra plagget. 
  • Lägg plagget på strykbrädan med ärmens avigsida uppåt. Vik sömsmånen i botten av ärmhålet inåt mot ärmen (ca 2-3 cm om var sida av botten på ärmhålet). Doppa dina fingrar i vatten och stryk det över sömsmånen eller spruta försiktigt med en vattensprayflaska. Pressa på relativt hög värme med lätt tryck och ett stillastående strykjärn tills vattnet har avdunstat. 
Klart!

OBS! Var försiktig om det är polyester eller polyamid i tyget eftersom det inte tål hög värme.

2 kommentarer:

  1. Idag har jag länkat till dig på min blogg, hopat in här och läst dina bra sytips när jag behövt hjälp i mitt syande.

    Har en undran om kantningen till en babyfilt. Syr med tvillingnål och vanlig raksöm . Det blir lite dragspelskant på tyget. Har du nåt tips hur jag kan få det slätt och fint kanske...?

    Kram
    Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pernilla!
      Vad roligt att höra att du läser min blogg! Jag är själv hopplöst dålig på att uppdatera blogglistan på min sida, men nu måste jag ju leta upp din blogg och lägga till :)

      Det är tyvärr lite svårt att få till kantningen när man syr med vanlig symaskin. Jag skulle tro att du behöver sträcka kantbandet mer när du syr så att ytterkanten blir kortare och därmed inte "vågar sig" så mycket. Sen är det viktigt att man inte har för korta stygn och för lös trådspänning, för det kan dra ihop tyget. Prova dig fram och öva, öva, öva :)
      Lycka till!

      Radera