Sidor

söndag 22 januari 2012

ny pyjamas

....eller nattlinne. Meningen var att det skulle bli en pyjamas eftersom lilla T sparkar av sig täcket i sömnen och då blir det lite kallt om benen om hon bara har ett nattlinne, men tyget räckte inte till ett par pyjamasbyxor.


 Nattlinnet är sytt i JNYdesigns bondgårdsdjur/farmer och den vita mudden tror jag kommer från Ohlssons tyger. Egentligen ville jag ha turkosa muddar, men jag hade ingen matchade nyans hemma.
Jag har inte tyckt om det här tyget tidigare, men eftersom det var på rea så tänkte jag att jag likaväl kunde köpa en bit som jag kunde sy en pyjamas av. Nu fullkomligt älskar jag det och har verkligen längtat efter att få sy i det från dess att det kom på posten!
Mönstret är mitt eget.  

Tummen ner: Det råkade bli ett veck på framstycket när jag sydde fast halsmudden. Om man kisar med ena ögat och blinkar frenetiskt med det andra, så kanske det inte syns så mycket. Dessutom blev höjden på halsmudden lite ojämn. Tur att det är mörkt på natten.




Dagens fråga: Jag köpte en väldigt dyr fållguide till min coverpro i våras. 500 pix tog de för den. Jag såg det som en tidsinvestering för att slippa stryka upp fållen innan jag sydde den. När jag fick hem den och läste beskrivningen, stod det att man lik förbaskat behövde stryka upp fållen INNAN man använde fållguiden. Då blev jag lite trött och sur och sedan dess har den bara legat i skåpet.
Min fråga till dig, kära läsare, är: Behöver man verkligen stryka upp fållen innan man använder fållguiden? Hur gör du när du använder den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar