Sidor

fredag 20 januari 2012

Tips för en snyggare, snabbare och bättre sömnad

Tänkte att jag skulle dela med mig av lite tips jag har som gör att sömnaden går lättare och slutresultatet blir snyggare. Lite smått och gott som jag har lärt mig under årens lopp på egen hand samt under min utbildning.

  • Förbehandla tyget
    Innan du börjar klippa till och sy i tyget, så var nogrann med att alltid förbehandla / förtvätta tyget. Dels slipper du missfärgningar när du arbetar med tyget och dels slipper du att det färdiga plagget krymper och / eller färgar av sig vid tvätt.
  • Var nogrann när du ritar av mönstret
    När du kopierar av mönstret på ditt eget mönsterpapper, använd alltid linjal. Att rita av linjerna på fri hand kan göra att du förändrar hela mönstret och därmed försvårar sömnaden samt att slutresultatet blir sämre. Om du ritar 1 mm utanför varje mönsterdel på till exempel ett mönster för en klänning, så kan mönstret lätt bli minst 1 cm vidare i omkrets. Om du sedan syr utanför markeringarna så blir den färdiga klänningen ännu större.
    Kontrollera även att två delar som ska sys ihop med varandra, är lika långa.
  • Var nogrann när du klipper till
    Av samma anledning som i punkten innan. Lättast är att använda en rullkniv och en skärmatta istället för en sax.
  • Markera tygdelarna
    Om det är svårt att se skillnad på avig- och rätsidan eller om flera mönsterdelar ser likadana ut, markera då delarna så att du kan hålla isär dem.
    Vid exempelvis böjda sömmar, som till exempel bystsömmar, är det en bra idé att markera tvärmarkeringarna från mönsterdelarna. Det underlättar för dig när du ska nåla ihop delarna.
  • Nåla inte för mycket
    Alltför ivrig nålning kan göra att tyget drar sig. Öva på att sy med få nålar och låt maskinen mata fram tyget. Tvärnåla inte - nåla längs med sömnadsriktningen.
  • Tråckla vid behov
    Tråkigt, men ibland nödvändigt för att tyget inte ska glida. Tråckla innebär att man syr för hand med stora stygn.
  • Trådspänning
    Ofta behöver man inte ändra trådspänningen, men ibland är man tvungen. Vid tjocka tyger ska trådspänningen vara hård, och vid tunna tyger ska trådspänningen vara lös.
  • Stygnlängd
    Det här är ett klassiskt "fel" som många gör. Vid en vanlig söm ska stygnlängden vara inställd på 2,5 - det vill säga 2,5 mm - det vill säga 4 stygn per centimeter.
    När du ska sy en stickning (en synlig, dekorativ söm) ska stygnlängden alltid vara längre! Dels för att det blir mycket snyggare, dels att det oftast är fler lager tyg och då behövs en längre stygnlängd.
    Tänt på att maskinen matar lättare om stygnlängden och trådspänningen är korrekt inställda. Då blir sömnaden lättare, snabbare och smidigare.
  • Stryk / pressa
    Nu är ditt konstverk snart klart. Det enda som är kvar är att pressa över plagget och rolla av det så att du får bort allt ludd. Kolla in mitt inlägg "liten presskola del 1" så får du lite tips på hur du pressar.
Voilá!!!  Titta så fint det blev!

Vad har du för sömnadstips och vad vill du läsa mer om? Lämna gärna en kommentar :)

2 kommentarer:

  1. Kan bara instämma med samtliga ovan nämnda punkter. Jag älskar ju det där med att pressa, gör man det blir slutfinishen snygg. Det enda jag kom att tänka på är att ta sina mått ordentligt och att våga anpassa mönstret efter sina egna mått. Ta gärna hjälp av någon annan att måtta.
    Tack för toppentips!

    SvaraRadera
  2. Hej ekåå!
    Jag måste tacka dig för alla sömnadsråd som du lagt ut här på dina sidor! Jag är en glad amatör som på gamla dar börjat sy lite igen och dina råd och tips ger mig den hjälp jag behöver när jag "fastnat" någon stans. Har köpt mönster från olika ställen och jag tycker att instruktionerna ibland är väldigt knapphändiga. De tycks vända sig till mer vana sömmerskor. Så jag har letat på nätet och hittat till dina sidor. Jättestort tack för det du lagt ut och att du tagit dig tid med detta digra arbete! Hälsningar//Mimmi i Göteborg

    SvaraRadera