Sidor

onsdag 18 januari 2012

Tillbaka efter julledigheten

Efter två veckor av ledighet och återhämtning, har jag just börjat jobba och sy igen.
Min tanke var att jag skulle mys-sy till mig själv och hinna få lite saker gjorda här hemma, men istället blev det en veckas slöande i soffan framför Systrarna Elliot och Dexter. Jag har en aningens vid tv-smak... :)

I förrgår arbetade jag för första gången detta år i mitt egna företag och eftersom jag inte har några beställningsjobb för tillfället så har jag passat på att sy lite efterlängtade plagg till mig själv.

Det här var en del av det jag hann med i måndags. En enkel, rak, svart kjol i ull samt en missoni-inspirerad tröja. Jag väljer att säga "missoni-inspirerad" framför "tantig", det gör att den känns lite mera hipp :)  Lägg märke till mönsterpassningen ärm / liv som bara blev till av en händelse!
Tyget är ett urbilligt sådant som jag hittade på Ohlssons tyger och eftersom det var mina färger, så tänkte jag att jag skulle testa att sy en tröja även om jag kanske inte gillade själva tygkvalitén.

En svart kjol har jag velat haft i flera år, men jag har dragit mig för att sy en eftersom jag avskyr att fodra av. Som tur är har jag smarta vänner, och en av dem kläcker ur sig att jag kan sy en underkjol istället och på så vis slippa fodra av mina kjolar. Det känns ju lite dumt att jag inte har tänkt på det tidigare. Tänk så mycket enklare det blir; dels behöver jag inte fodra av och dessutom det blir lättare att både tvätta och stryka!


I tisdags sydde jag ännu en kjol, denna gång i ett tyg som har legat i hyllan under snart två år. Tyget är köpt på Textilcentrum i Sundbyberg och har förmodligen har legat där sedan sextiotalet. Det kändes iallafall så på de kemikaliska ångorna som steg i rummet när jag strök på det... Undrar vilken skit de använde i tygerna förr???

Dagens tips:
Jag köpte en vaxkrita på Syfestivalen. Världens bästa på oömma tyger. Glider på tyget, ger skarpa markeringar och går bort när du stryker på den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar