Sidor

tisdag 20 november 2012

Min första heldräkt!

När lilla T var liten, fick hon en heldräkt i velour av sin mormor som jag bara älskade. Det var såå smidigt med tröja och byxa i ett och dessutom tycker jag bebisar är så söta i sparkbyxor och heldräkter. Nu har jag för första gången sytt en själv!

Jag har dragit mig för att sy heldräkter eftersom jag har varit väldigt tveksamt till att få i dragkedjan snyggt. Jag rent ut sagt avskyr när dragkedjor bubblar sig i trikåplagg!
Nåja, sömnadsmomentet gick mycket smidigare än vad jag hade förväntat mig, men tyvärr bubblar sig dragkedjan något i allafall. Det som är bra är att jag vet varför den bubblar sig, och det beror på att jag envisades med att kanta framkanten med muddväv. Hade jag istället kantat med interlock som vanligt hade det förmodligen inte hänt, men då hade det heller inte blivit lika färgmatchat :)

Mönstret är från Ottobre  nr 4/2012, fast sydd utan luva. Allt material är från Stoff och Stil. Stjärntyget är en stuv och finns inte kvar i deras sortiment längre.

Är det fler än mig som upplever att deras velour får ränder i luggen när de tvättas? Jag har alltid köpt från dem, men händer det här även i andra velourkvalitéer? Det ser så tråkigt ut och det kan ju vara värt att betala mer för ett tyg om man slipper ränderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar