Sidor

söndag 6 januari 2013

Julklappsset

Lilla Ts kusiner har fått sydda presenter av ekåå i julklapp och till båda mina syskonsöner blev det varsitt set bestående av matchande byxa och tröja.


Efter flera försök har jag äntligen lyckats få den här byxmodellen som jag vill att den ska vara. Urspungligen är det mönster 66000 från Stoff o Stil men jag har i princip ändrat varenda söm samt lagt till både midjemudd och fickor.

Bägge tröjornas mönster kommer från Ottobre och det var första gången jag sydde knappslå i trikå! Tyvärr blev det inte tipp-topp och det var en för mig väldigt konstig konstruktion där det var endast en mönsterdel till både högra och vänstra sidan istället för en del för vardera sidan.
Har du sytt den här varianten på knappslå och kan förklara för mig hur man ska göra eller finns det till och med en beskrivning i någon annan blogg? Det vore super om du kunde lämna tips under kommentarer!



Tyget med krokodilerna kommer från Liandlo och tröjorna är kantade med interlock från JNY Design. Den svarta velouren är köpt på Ohlssons tyger och den gröna velouren samt all mudd och knytbanden kommer från Stoff o Stil.


Dagens tips:
Gör dina muddbyxor mer arbetade genom att slå i öljetter mitt fram och dra i ett knytband.
När du slår i öljetter är det viktigt att stadga upp tyget så att tyget inte går sönder. Det gör du genom att stryka på mellanlägg (vliseline) på baksidan. Använd ett medeltjockt mellanlägg och klipp en bit som är ca 6*10 cm (lite beroende på muddens bredd). Slå därefter hål för öljetten genom att använda en hålpipa eller en håltång och tryck sedan fast öljetten med det tillhörande verktyget.

När du drar igenom knytbandet är det bra låta bandet gå i kors mitt fram, det vill säga att du drar i bandet genom den högra öljetten och vidare mot vänster framstycke eller tvärt om.
Som knytband kan du antingen använda ett platt bomull- eller polyesterband eller ett runt anoraksnöre. Du bör inte använda blanka band eftersom de lätt går sönder samt att knuten lätt går upp. För att underlätta påklädningen kan du sätta dit en snörstopp - då slipper du knyta banden.

1 kommentar:

  1. Undrar vem som blev gladast över sina krokodilkläder, lillskrutt eller hans föräldrar??

    SvaraRadera