Sidor

fredag 3 februari 2012

Mammas superplagg

Jag har upptäckt att det ultimata plagget för en småbarnsmamma är trikåklänningar. Det som är så bra, är att man snabbt och smidigt tar en klänning ur garderoben, sätter på sig ett par strumpbyxor och så är man klar! Man behöver inte stryka, och de är lätta att tvätta. Går att ha till lågskor och till högklackat och både till jobb, fest och vardags.
Det kanske inte är lika bra att ha i lekparken, med då kan man ju alltid göra som barnen: sätta på sig ett par överdragsbyxor. I allafall nu när det har blivit så pass kallt.

Ärmlös trikåklänning i det nya, härliga svamptyget från Ernst textil. Finns att köpa hos bland annat Ohlssons tyger och Jofotex. Bandkantat med samma tyg. Mönstret är mitt eget.

Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken att sy egna linnen eller ärmlösa klänningar innan jag läste det hos Pyssellycka.
Det är ju supersmidigt! Hittills har jag sytt två stycken inför sommaren.
Just de här klänningarna kanske inte är någon bra idé att ha på jobbet eller på fest, men däremot mysa runt i hemma eller på stranden.

En något suddig bild på den andra klänningen som är sydd i ett tyg från Ohlssons tyger och kantad med interlock från JNY Design.

Dagens tips:
Gör enkelt om ett t-shirt mönster till ett linne genom att ta bort ärmarna och rita ny halsringing. Förmodligen vill du även gröpa ur ärmhålet ut mot fram- och bakstycket.
Jag tog även bort ca 5 mm på sidsömmen under ärmhålan och tog bort lite på axeln.
Låter det krångligt? Jag lovar att jag ska lägga upp en beskrivning med bilder snart :)

3 kommentarer:

  1. Jättefina klänningar! Svamptyget gjorde sig väldigt bra tycker jag, både fint och kul!

    SvaraRadera
  2. Aha! Nu var jag inne på sin blogg, Pyssellycka, och det var ju du som gav mig inspiration! Nu blir det till att ändra mitt inlägg lite... :)

    SvaraRadera