Sidor

onsdag 15 februari 2012

Sy snabba brallan

Jag har sytt en pyjamas till lilla T, och ytterligare en är halvfärdig. Under arbetets gång tog jag som vanligt lite kort och här kommer en beskrivning på hur jag gör när jag syr byxor i trikå.

Ja, den ser ju inte riktigt klok ut den här modellen! Byxorna är inte lika hemska när dem är på, men de är inte snygga heller.
Sydda efter ett gammalt mönster som jag har ritat av från någon bok.
Tyget är en stuv från Ohlssons tyger och mudden och resåren kommer från Stoff och Stil.


Så här syr du snabba brallan:
Klipp eller skär till tyget med avigan utåt. Just den modellen jag sydde har ingen sidsöm, men annars syr du sidsömmarna först.
De två mönsterdelarna placerade ovanpå varandra.

Sy grensömmarna. (De sömmar som pilarna på bilden pekar emot. Sluta sy vid det svarta strecket.)
Jag tycker det är lättast att sy uppifrån midjan och neråt mot grenspetsen.

Vik byxan så att grensömmarna ligger mot varandra. Vik den ena sömmen mot höger och den andra mot vänster. Då blir det inte så tjockt och det är lättare att sy, dessutom är det större chans att få sömmarna att stämma mot varandra.

Vänd byxan rätt. Nu är själva byxan klar och det är dags att sy muddarna. Den beskrivningen kommer i nästa blogginlägg :)






1 kommentar:

  1. De här byxorna har jag alltid sytt och nu ser jag att det är fler som gillar dem. Nu för tiden så blir de sydda till barnbarn och deras kompisar.
    Bra att du delar med dig av dessa rymliga byxor.
    Ett tips: sy på ett märke vid ena byxbenet om byxan är enfärgad. Och ni kan använda gamla T-shirt som ingen använder om ni inte har tillgång att köpa nytt tyg.

    SvaraRadera